wtorek, 30 kwietnia 2013

"Cukiernia pod Amorem"- Małgorzata Gutowska- Adamczyk



Autor: Małgorzata Gutowska Adamczyk
Tytuł: Cukiernia pod Amorem
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia

Nareszcie przeczytałam! Zajęło mi to trochę czasu bo to trylogia. Pierwszy tom nosi tytuł "Zajezierscy", drugi "Cieślakowie", a trzeci "Hryciowie". Zaczyna się od rodziny Zajezierskich, potem los związuje ze sobą pozostałe dwie (ale nie te rodziny nie żyją w tym samym czasie). Tutaj dochodzimy do tego co mi się w książce nie podobało- za dużo postaci i pomieszanie z poplątaniem- czas akcji to XIX wiek ?(lata 60-te i 90-te), początki XX wieku i rok 1995. Niezbyt przeszkadza mi to, że akcja dzieje się w czasach teraźniejszych (no dobrze, 20 lat temu)- bardziej nie podobało mi się, że występuje tyle osób, przyznaję, że trochę trudno było mi się połapać kto, z kim i dlaczego. Wprawdzie później, na końcu każdej części był alfabetyczny spis bohaterów, ale jakoś z niego nie korzystałam. Autorka doskonale potrafi wzbudzać ciekawość. Mimo, że nie książka nie do końca mi się podobała to nie mogłam, po prostu nie mogłam odłożyć jej. Musiałam przeczytać wszystkie trzy tomy Nie żałuję czasu, który poświęciłam na czytanie "Cukierni...".
Ciekawa jest relacja dziejów rodziny, historia zataczająca krąg od powstań przez I i II wojnę światową i opisująca życie zwykłych obywateli miasteczka Gutowo.
Książka składa się z dwóch historii- pierwsza dzieje się w przeszłości i opowiada dawne dzieje. Druga- to rok 1995 i odkrywanie tego co się zdarzyło wcześniej. I mimo, że lubię czytać książki, które zawierają fascynujące opowieści XIX wieku to jednak w tym przypadku bardziej zainteresowało mnie życie Celiny i jej wnuczki Igi, studentki, która stara się odkryć dzieje rodziny. I zastanawiam się czy przeoczyłam, czy co, ale nie wiem w jaki sposób Iga poznaje życiorysy przodków.
Spotkałam się z wieloma opiniami, zachwalaniem książki. Myślałam, że jest to bestseller, a tymczasem jest to zwykła ciekawa książka, nic poza tym.

1 komentarz:

  1. Nie miałam jeszcze przyjemności z autorką, ale jestem pewna że kiedyś sięgnę po te powieści

    OdpowiedzUsuń