sobota, 22 czerwca 2013

"Przemilczenia"- Sue Eckstein

Autor: Sue Eckstein
Tytuł: Przemilczenia
Liczba stron: 272
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka

"Przemilczane" to dość trudna książka. Nie chodzi mi tylko o temat
(choć i on jest mocno poruszający), myślę też o sposobie pisania. Mi osobiście trochę trudno było połapać się o kim jest mowa, kto pisze relację, ale mimo to książka przypadła mi do gustu.
"Przemilczane" to opowieść wielopłaszczyznowa, o wojnie i rodzinie. Nie jest relacją jednej osoby (a przynajmniej tak zrozumiałam), mówią przynajmniej dwie.
Warto zwrócić uwagę na sposób przekazania wspomnień. W jednym przypadku jest to zwykła relacja, w drugim- zapis z rozmowy z psychologiem/ psychiatrą. Bardzo mnie to zaciekawiło, a czytało się łatwo. Chciałam powiedzieć, że łatwo i przyjemnie, ale zdecydowanie nie powinnam użyć takiego sformułowania ponieważ temat tej książki to trudne relacje w rodzinie, wojna oraz dojście do przekonania, że nie wszystko jest takie jak ktoś nam stara się wmówić (piszę o przekonaniu się jednej z bohaterek, że Hitler nie jest wcale kryształowym człowiekiem, na jakiego stara się wyjść- uczy nas to, że prawie każde kłamstwo czy niegodziwość wcześniej czy później wyjdzie na jaw).
Coś co mnie poraziło w tej książce to okładka- strasznie smutno wygląda obraz małej dziewczynki na tle nazistowskiej flagi. Dawno nie spotkałam obrazu, który by mnie tak poruszył.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz