czwartek, 7 listopada 2013

"Polski hydraulik i nowe opowieści ze Szwecji"- Maciej Zaremba Bielawski

Autor: Maciej Zaremba Bielawski
Tytuł: Polski hydraulik i nowe opowieści ze Szwecji
Liczba stron: 432
Data wydania: 2013
Wydawnictwo: Wydawnictwo Agora

Myślałam, że będzie gorzej i mniej ciekawie. Rzadko czytam reportaże, ale dla tej książki zrobiłam wyjątek. To pierwsza książka, którą do zrecenzowania przysłało mi wydawnictwo Agora i jednocześnie pierwszy mój kontakt z pozycją wydaną przez Wydawnictwo Agora. Jakoś nigdy nie trafiłam na książki tego wydawnictwa.
Co do treści. Wielu ludziom wydaje się, że Polska to straszny kraj, kraj absurdów. Inne państwa za to to raj na ziemi, nic złego, tam nic się nikomu nie stanie.
"Polski hydraulik i nowe opowieści ze Szwecji" demaskuje takie spojrzenie. Dzięki tym kilku krótkim reportażom dowiadujemy się, że Szwecja nie jest wcale takim rajem jak się nam wydaje, że niektóre zarządzenia władzy są nieco absurdalne.
Czytając i słuchając różne opinie o krajach skandynawskich ludziom niezbyt podoba się ich system opieki nad rodziną, w którym czasem niektóre decyzje nie są trafne, a dzieci odbierane rodzicom za byle głupotę, której na początku nikt nie upatruje jako coś złego. Po lekturze do takich instytucji dochodzi jeszcze służba medyczna i nauczyciele. Szczególnie podobał mi się rozdział o szwedzkich nauczycielach- niektóre decyzje, które zostały podjęte wobec uczniów i niektóre zachowanie uczniów są naprawdę absurdalne.

4 komentarze: