niedziela, 8 lutego 2015

"Wojna kobiet"- Sally Armstrong








Autor: Sally Armstrong
Tytuł: Wojna kobiet
Liczba stron: 336
Data wydania: 15 stycznia 2015 r.
Forma: książka papierowa
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka







 Czytając miałam przed oczyma poniższą grafikę. I chociaż traktowana jest ona humorystycznie to w świetle tej książki może wywołać zupełnie odwrotne odczucia.


Ci, którzy śledzą mojego bloga, znają mnie trochę, wiedzą, że zdarza mi się do czytania wybrać pozycję o której niewiele wiem (bo z opisu przeczytałam zdanie lub dwa, spodobała mi się okładka czy tytuł). Często z tego powodu wynikają rozczarowania, a i ja czuję się zaskoczona treścią.
Tak też było tym razem. Spodziewałam się powieści, a tymczasem otrzymałam bardzo poruszającą kronikę o kobietach niezwykłych, walczących o swoje prawa, używa się też stwierdzenia o wywoływaniu rewolucji. Obiema rękoma podpisuję się pod tym.
Sally Armstrong poświęciła wiele czasu na rozmowy z kobietami, na poznanie ich historii. Każda z nich wiele przeżyła. Autorka rozmawiała z ofiarami przemocy domowej, ofiarami gwałtu, poznała historie dziewcząt obrzezanych i wcześnie wydanych za mąż (w krajach arabskich nawet dziesięciolatka może zostać żoną).
To smutne, że gdy my mamy prawa wyborcze, możemy robić to co chcemy i kiedy chcemy, nikt nam niczego nie zabrania w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki kobieta nie jest traktowana jak człowiek, mężczyzna ma nad nią władzę absolutną.
Szczególnie przerażające jest, że zwyrodnialcy w imię kultury gwałcą niemowlęta czy małe dzieci, w czasie wojen również w ten sposób ranią wiele kobiet. Mówiłam, to naprawdę mocna, obnażająca wiele kultur książka.
Tam dziewczęta cieszą się, że mogą chodzić do szkoły, uczyć się, chłoną wiedzę, tymczasem gdzie indziej szkoła traktowana jest jak zło konieczne, a wagary są na porządku dziennym.
Twarda oprawa, ładne wydanie, indeks i bibliografia na pewno zachęcają do przeczytania .
Ja również polecam. Warto też przeczytać "To ja, Malala" czy książki Jasvinger Sanghery pt "Zhańbiona" i "Córki hańby".

* zdjęcie przedstawia konferencję na temat praw kobiet, która odbyła się na Uniwersytecie Quassim w Arabii Saudyjskiej.
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103086,17361691,W_Arabii_Saudyjskiej_konferencja_o_prawach_kobiet_.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz